Η επιλογή μουσικού οργάνου κατά το ξεκίνημα των μαθημάτων μουσικής, είναι ένας ευχάριστος πονοκέφαλος για κάθε γονιό.
Σύμφωνα με μελέτη του Concordia University του Καναδά, όσο πιο νωρίς ξεκινήσει ένα παιδί τη μουσική, τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα έχει στη ψυχοσύνθεση του αλλά και στις κινητικές του δεξιότητες. Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου απαιτεί το συντονισμό μεταξύ χεριών και οπτικού ή ακουστικού ερεθίσματος, με αποτέλεσμα να ενισχύεται η δημιουργία εγκεφαλικών συνάψεων που είναι απαραίτητες για τις κινητικές ικανότητες και βέβαια προσφέρει στο παιδί ασύγκριτη χαρά καθώς το βοηθάει να εκφραστεί δημιουργικά με τον καλύτερο τρόπο.
Η καλύτερη ηλικία να ξεκινήσει ένα παιδί τη μουσική είναι των έξι ή επτά ετών, καθώς τότε έχει αναπτυχθεί αρκετά η μουσική του δεκτικότητα και έχει μπει σε πρόγραμμα διαβάσματος στο σχολείο. Βέβαια δεν αποκλείονται και εξαιρέσεις όπου παιδιά ξεκινάνε κάποιο μουσικό όργανο και σε μικρότερη ηλικία.
Τα τμήματα που υπάρχουν για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας 4-6 ετών, η μουσική προπαιδεία, παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην πρώτη επαφή του παιδιού με τη μουσική και στη γνωριμία του με τα μουσικά όργανα. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με πολλά μουσικά όργανα, τα παρατηρούν, ακούνε τους ήχους τους και επιλέγουν τελικά αυτό που τους αρέσει και τους ταιριάζει περισσότερο. Έτσι λοιπόν, στην ηλικία των έξι ή επτά ετών το παιδί μπορεί να ξεκινήσει κάποιο μουσικό όργανο που θα έχει επιλέξει από μόνο του ή μετά από μια επίσκεψη σε ένα Ωδείο και καθοδήγηση από εξειδικευμένους παιδαγωγούς ή ακόμα και μέσα από το internet με τη βοήθεια των γονέων του. Στη σύγχρονη εποχή υπάρχει πολύ εύκολη πρόσβαση στις πληροφορίες και το παιδί μπορεί να δει οπτικά αλλά και να ακούσει στον υπολογιστή του όλα τα όργανα και να εκδηλώσει μία προτίμηση.
Βασιλιάς των οργάνων στις μέρες μας θεωρείται το Πιάνο, καθώς έχει υπέροχο ήχο και άπειρες εκτελεστικές δυνατότητες, ενώ περαιτέρω είναι απαραίτητο για οποιοδήποτε πτυχίο θεωρητικών. Λόγω της φύσης του οργάνου, το παιδί μπορεί να ξεκινήσει από πολύ μικρή ηλικία. Το ίδιο ισχύει και για το συγγενικό του σαν όργανο, Αρμόνιο.
Η κιθάρα και το βιολί είναι επίσης πολύ διαδεδομένα όργανα και μπορούν να διδαχτούν από μικρές ηλικίες καθώς υπάρχουν διάφορα μεγέθη ανάλογα με την ηλικία του μαθητή 1/4, 2/4, 3/4 και 4/4. Το παραδοσιακό μας μπουζούκι επίσης, ανήκει στην ίδια κατηγορία. Ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημά τους είναι και η φορητότητα καθώς το παιδί μπορεί να τα κουβαλήσει οπουδήποτε πολύ εύκολα.
Τα πνευστά είναι ένα ακόμη μια πολύ ενδιαφέρουσα και με ιδιαίτερο ήχο κατηγορία μουσικών οργάνων. Τρομπέτα, Σαξόφωνο, Κλαρινέτο, Φλάουτο είναι μερικά από αυτά. Το παιδί σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να είναι σε λίγο μεγαλύτερη ηλικία. Σε πιο μικρές ηλικίες και για την εισαγωγή στα πνευστά όργανα, μπορούμε να ξεκινήσουμε με φλογέρα.
Υπάρχουν βέβαια πάρα πολλά μουσικά όργανα με τα οποία μπορεί ένα παιδί να ασχοληθεί. Εδώ αναφέρθηκαν τα πιο σημαντικά και πιο διαδεδομένα. Καλό είναι οι γονείς να παροτρύνουν τα παιδιά τους να ασχοληθούν με τη μουσική καθώς η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου εκτός από τη γενική μουσική παιδεία που είναι υπερπολύτιμη για την ψυχοσύνθεση του παιδιού, γυμνάζει ταυτόχρονα τους μυες του σώματός του αλλά και τη λειτουργία του εγκεφάλου του, δίνοντας πολλά και σημαντικά εφόδια για την υπόλοιπη του ζωή.
Δημήτρης Κόψας
Καλλιτεχνικός Δ/ντης Ωδείου Κόψα
Συνθέτης-Καθηγητής Αν. Θεωρητικών
Απόφοιτος Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ.